[商標] 로고송·유행어 등 소리상표 출원 급증 Soaring trademark applications such as logo song and vogue

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[商標] 로고송·유행어 등 소리상표 출원 급증 Soaring trademark applications such as logo …

함용남 기사등록일 :
[商標] 로고송·유행어 등 소리상표 출원 급증 Soaring trademark applications such as logo song and vogue

소리로 구성된 상표출원이 새로운 지식재산권으로 부각되고 있다. 방송광고 등에 사용하는 음계, 리듬감, 유행어 등을 소리상표로 권리화하기 위한 노력이 이어지고 있다. A trademark application consisting of sound is emerging as a new intellectual property right. Efforts have been made to make the scale, rhythm, and buzzwords used in broadcast advertisements, etc. a sound trademark.

소리상표는 광고 등을 통해 지속적으로 노출돼 일반 소비자에게 특정인의 상품에 관한 출처표시로 인식될 정도로 널리 알려지거나, 식별력 있는 특정 단어의 발음을 소리로 표현해 식별력이 있다고 인정될 때 등록이 가능하다. The sound trademark is continuously exposed through advertisements, etc., and can be registered when it is widely known to the general consumer as a source indication of the product of a specific person, or when it is recognized that it is distinguished by expressing the pronunciation of a specific word with sound.

한편 미국은 1947년부터 소리상표를 보호하기 시작해 국내에서 널리 알려진 펩시콜라의 '뚜껑 따는 소리', MGM사의 '사자울음 소리' 등이 소리상표로 등록된 바 있다. On the other hand, the United States began protecting sound trademarks in 1947, and Pepsi Cola's 'opening sound' and MGM's 'lion sound' have been registered as sound trademarks.

디자인등록출원서에는 디자인등록을 받으려는 취지가 표시된다. 이 취지가 명확하게 표시되지 아니하는 때가 있다. 이 경우에는 그 디자인등록출원의 출원일은 디자인등록출원서가 특허청장에게 도달한 날로 인정되지 않는다. The purpose of receiving a design registration is indicated in the design registration application. There are times when this purpose is not clearly indicated. In this case, the filing date of the design registration application is not recognized as the date when the design registration application reaches the head of the Patent Office. <정리 = 함용남 국민상표 크리에이터>